Termenul de brand a fost utilizat constant, încă dinaintea celui De-al Doilea Război Mondial, pe scena mondială a marketingului. Produse precum Coca-Cola au ajuns lideri de piață datorită unor strategii de branding clare. Dacă ar fi să dăm o definiție pentru termenul de branding, acesta ar fi o strategie de marketing prin care o afacere dezvoltă un logo, o poveste, un simbol, un motto sau anumite valori care se aliniază și formează, împreună, un brand.
Această definiție se pliază extrem de bine pe brandingul de produs sau pe brandingul tip old-school, însă în 2021, brandingul nu mai este egal cu logo sau poveste. Brandingul este despre experiența toatală pe care clientul o are cu afacerea ta. De la primul moment în care clientul dă ochii cu tine până la loializarea acestuia, brandingul trebuie să pătrundă și să întărească fiecare credință pozitivă pe care un client o are despre afacerea ta.
Astfel, echipa noastră s-a gândit să realizeze un ghid pentru brandingul afacerii tale. Vom discuta despre povestea brandului, cât de important este logo-ul, limbajul vizual al afacerii tale și, în final, cum poți îmbina toate aceste elemente într-o experiență de care clientul tău se poate bucura!
- Povestea brandului tău – suntem făcuți să ascultăm povești
- Logo-ul brandului tău – simplu și ușor de recunoscut
- Limbaj vizual – cum te separi de restul prin detalii?
- Experiența brandului – cum legi elementele de mai sus într-un tot unitar?
Povestea brandului tău – suntem făcuți să ascultăm povești
Omenirea a fost construită datorită poveștilor. Business-urile mari au ajuns ceea ce sunt astăzi datorită unor povești pe care le vând consumatorilor, iar aceștia relaționează cu respectivele istorisiri. Pentru toți, Crăciunul consumerist e sinonim cu masa plină, alături de o sticlă de Coca-Cola.
Ține cont – nu doar brandurile mari au dreptul la o poveste interesantă și care poate influența viața consumatorilor. Există branduri mici, locale, care nu ajung niciodată să scaleze la nivel global, dar care influențează viața comunității mult mai mult decât ar putea să o facă un brand global!
La Zea, atunci când realizăm o poveste pentru brand, încercăm să o menținem cât mai simplu: cine este brandul despre care discutăm și care sunt cele 3 Principii majore pe care acesta le are:
- Filozofia brandului
- Focusul brandului – conceptele cheie pe care brandul se concentrează în ceea ce privește nișa în care activează
- Ideea brandului
Răspunde mai întâi acestor cerințe. Asigură-te că explici clar cine este brandul. Poți încerca să construiești un personaj-erou pentru acesta, față de care publicul tău țintă să poată relaționa!
Logo-ul brandului tău – simplu și ușor de recunoscut
În ceea ce privește logo-ul, privește-l ca primul contact, dar și contactul zilnic pe care clientul tău îl va avea cu brandul. Ce vezi prima dată atunci când ajungi la un restaurant McDonalds? Un M mare și galben! Și nu-l vezi doar o dată, ci peste tot!
Logo-ul tău trebuie să fie simplu și ușor de recunoscut, pentru a-l putea folosi pe cât mai multe declinări de marketing. Dacă acesta va fi potrivit doar pentru print-uri mari ce o să faci cu toată strategia ta digitală? Nu poți să-ți faci alt logo doar pentru digital, deoarece oamenii vor fi confuzi!
De asemenea, după ce te-ai asigurat că logo-ul tău poate fi folosit oriunde, verifică dacă acesta suportă anumite variații. De exemplu, dacă logo-ul tău are și scris în interior, vezi cum ar arăta fără scris, doar cu elementele vizuale. Exprimă logo-ul același brand? Dacă da, atunci ai făcut o treabă extraordinară și te felicităm!
Limbaj vizual – cum te separi de restul prin detalii?
Când vorbim de detalii, ține cont că ne referim la culorile brandului tău, fonturile alese pentru postările de pe social media, print-uri și conținutul site-ului tău, variații ale unor simboluri cheie din afacerea ta sau alte detalii importante, precum butoanele site-ului.
Limbajul vizual trebuie să întrețină foarte bine povestea brandului și să vină ca o completare a logo-ului și direcției creative pe care acesta o dă brandului. Dacă ai un magazin online ce vinde jucării pentru copii nu poți alege culorile principale negru și alb, iar fontul să fie Times New Roman. Tot ce alegi din perspectiva vizuală trebuie să se plieze perfect pe brandul tău!
Experiența brandului – cum legi elementele de mai sus într-un tot unitar?
Dacă ai respectat toți pașii probabil ai ajuns să înțelegi exact la ce ne referim atunci când spunem experiența brandului. Experiența pe care un client o are cu brandul tău este crucială. Dacă aceasta este una pozitivă și aduce valoare reală în viața consumatorului, atunci poți să crezi cu tărie că acel consumator nu a cumpărat o singură dată, ci va deveni un client constant.
Experiența brandului este importantă deoarece transformă clienții obișnuiți în fani ai brandului – oameni ce vor recomanda, la rândul lor, mai departe către prieteni și familie. Multiplicatorii de imagine de acest tip sunt cea mai importantă adiție în strategia ta de marketing!
Tot ce-ți rămâne să faci e să pui în aplicare cele învățate despre branding. Începe chiar de astăzi construirea unei experiențe unitare, pentru a te asigura că te diferențiezi de restul pieței prin elemente de branding clare!