fbpx
 

Digital MarketingOptimizare SEO – Ghidul Începătorului

17 decembrie 2021by Mihai Maris0

Dacă vrei ca site-ul tău să apară organic în căutări, atunci, printre task-urile principale pe care te concentrezi, trebuie să pui pe listă și o optimizare SEO.

Fie că ești la început de drum și te vei ocupa singur de optimizarea SEO sau ai pe cineva în echipă care va face acest lucru, prin acest articol ne dorim să oferim câteva sfaturi astfel încât tot procesul de optimizare să nu fie unul dificil și să ai o idee mai bună despre cum stau lucrurile.

 

Ce înseamnă o optimizare SEO

SEO = Search Engine Optimization și se referă la procesul prin care un site este optimizat (de la partea tehnică și până la partea de conținut sau popularitatea link-urilor) astfel încât paginile acelui site să fie mai ușor de găsit, să fie mai relevante și să ofere răspunsuri cât mai exacte pentru ceea ce caută utilizatorii. Dacă un site este optimizat foarte bine din punct de vedere SEO, motoarele de căutare (Google) îl vor arăta mult mai sus în căutări.

Astfel, printr-o optimizare SEO bună, site-ul tău va apărea mai sus în căutări decât celelalte site-uri similare și va atrage mai multe click-uri.

Mai departe, pentru a face lucrurile mai ușoare, vom lua exemplul unui site fictiv și vom împărți întreg procesul în patru capitole:

  • On page optimization
  • Technical SEO
  • Link Building

Dar, până atunci, să începem cu setarea noului site.

 

Setare site pentru optimizare SEO

setare site optimizare seo

Tocmai ai achiziționat noul tău site website-pantofi.ro și urmează să îl populezi cu conținut: lucrezi la homepage, urci produse și creezi o pagină de blog. Dar, înainte de a face toate aceste lucruri, trebuie să setezi site-ul astfel încât să fie cât mai bine optimizat pentru motoarele de căutare.

 

1. Creează un sitemap

optimizare seo ce e un sitemap

Un sitemap este o hartă a site-ului care ajută motoarele de căutare să facă crawl și să indexeze conținutul site-ului tău. De asemenea, sitemap-ul comunică motoarelor de căutare care pagini ale site-ului tău sunt cele mai importante.

În funcție de platforma pe care ai site-ul, poți să găsești widgets care să facă acest sitemap automat. Dacă, în schimb, nu știi cum să faci acest lucru, un programator te va putea ajuta cu siguranță.

Ca să vezi dacă ai deja un sitemap, poți testa în felul următor: după adresa site-ului tău, folosești /sitemap.xml, urmând să se deschidă o pagină cu conținut text care să conțină sitemap-ul.

website-pantofi.ro/sitemap.xml

 

2. Nu uita de Robots.txt file

optimizare seo ce sunt robots.txt

Acest file spune motoarelor de căutare ce se poate și ce nu se poate accesa pe site-ul tău. Acesta nu este un mecanism prin care oprești anumite pagini din Google, ci eviți suprasolicitarea site-ului.

Pentru a verifica dacă ai acest file pe site, după adresa site-ului, folosește /robots.txt, urmând să se deschidă o pagină cu conținut text care conține acel file.

website-pantofi.ro/robots.txt

 

3. Instalează Google Analytics

google analytics

Google Analytics îți permite să analizezi traficul de pe site-ul tău și îți oferă statistici în timp real. Scopul acestor analize este de a crește performanța site-ului și de a optimiza site-ul cât mai bine.

 

4. Instalează Google Search Console

 Google Search Console

Google Search Console este un tool care te ajută să monitorizezi și să repari (dacă e nevoie) modul în care site-ul tău apare în rezultatele de căutare. Află mai multe despre Google Search Console direct de la Google.

 

5. HTTPS

Atunci când îți deschizi un site/magazin online, vrei ca acesta să fie sigur pentru toți cei care îi trec pragul. HTTPS – Hypertext Transfer Protocol Secure, se asigură că toate datele dintre client și server sunt criptate, astfel încât informația să nu fie văzută de nimeni altcineva.

Asigură-te că site-ul tău folosește HTTPS, atât pentru siguranța userilor, cât și pentru un plus pe partea de SEO.

 

On page optimization

optimizare seo On page optimization

On page SEO (sau on site seo/on page optimization) se referă la optimizarea paginilor site-ului pentru cuvinte cheie specifice, pentru a îmbunătăți vizibilitatea și pentru a crește traficul.

Acest lucru presupune folosirea unor cuvinte cheie în title tags, headings, conținut și utilizarea de link-uri interne.

Astfel, site-ul nostru website-pantofi.ro poate să aibă mai multe pagini:

  • website-pantofi.ro/blog
  • website-pantofi.ro/blog/nume-articol-pantofi-dame
  • website-pantofi.ro/pantofi-barbati
  • website-pantofi.ro/pantofi-barbati/nume-pantof
  • website-pantofi.ro/intrebari-frecvente

Toate paginile site-ului trebuie optimizate și modul în care facem acest lucru este următorul:

 

1. Keyword Research

on page optimization - keywords

Fiecare pagină a site-ului trebuie optimizată pentru un cuvânt cheie, iar noi vom folosi acel cuvânt cheie și derivate ale acestuia.

Pentru a face research pe cuvintele cheie, te poți folosi de mai multe tool-uri online:

Atunci când vorbim despre cuvinte cheie, trebuie să menționăm cuvintele head și long tail

Pe de o parte, cuvintele cheie head au un volum mai mare de căutare și de obicei este dificil să crești în căutări doar pe baza lor, iar,  pe de altă parte, cuvintele long tail au un volum mai mic de căutări, dar o strategie focusată pe aceste cuvinte te poate ajuta mai mult.

Astfel, atunci când faci keyword research, urmează următorii pași:

  • Găsește un keyword principal pentru domeniul tău – în cazul nostru, pantofi
  • Evaluează intenția de căutare – pantofi maro bărbați nu este același lucru cu pantofi faimoși din istorie
  • Caută subiecte similare cu nișa ta
  • Găsește cuvinte cheie și subtopicuri relevante  pentru nișa ta
  • Evaluează șansele de a apărea în Google Search sub acele cuvinte cheie

 

2. Conținutul de pe pagină

Dacă luăm ca exemplu pagina de categorie website-pantofi.ro/pantofi-barbati, vom structura conținutul în felul următor:

  • Cuvântul cheie ales este ”pantofi barbati”.
  • Vom crea o descriere unică pentru această categorie de produse și vom folosi long tail keywords și sinonime ale acestora în descriere. Descrierile trebuie scrise corect, în așa fel încât să fie ușor de citit, și trebuie să ofere informații valoroase.
  • Folosim poze clare, de o dimensiune mică, astfel încât să se încarce ușor. Dacă pozele tale sunt de dimensiuni mai mari, poți să folosești tinypng pentru a le optimiza, și oferă-le un nume relevant. Mai mult, titlul imaginilor trebuie să fie descriptiv, ALT text trebuie completat și URL trebuie să fie ușor de citit. O imagine nu trebuie să aibă un URL de genul /394849719, ci, în schimb, oferă-i un URL /NumeModel-pantof-barbati.
  • Dacă se poate, adaugă user generated content pe pagină.
  • Adaugă resurse utile de forma unor link-uri către pagini interne și externe.

 

3. Meta descrieri

 on page optimization - meta descriere

După ce conținutul paginii arată bine și este optimizat pentru motoarele de căutare, este timpul să oferi paginii un titlu atrăgător care să apară în Google și o meta descriere atrăgătoare.

Atunci când scrii o descriere, este bine să iei în considerare următoarele practici:

  • Conținutul trebuie să fie atrăgător și să iasă în evidență. Dacă promiți ceva în meta descriere, ai grijă ca după ce user-ul intră pe site, acea promisiune să îi ofere exact ceea ce are nevoie.
  • Include unul sau două cuvinte cheie.
  • Încearcă să ai o meta descriere de 155-160 de caractere.
  • Evită caracterele speciale și folosește-te doar de litere, cifre, linii sau puncte.

 

4. URL

Chiar și anatomia unui link este importantă atunci când vorbim despre optimizarea SEO.

https://www.website-pantofi.com/pantofi-bărbați

  • https:// – protocol
  • www.– subdomain
  • website-pantofi – numele domeniului
  • .com – top level domain
  • pantofi-barbati – path

URL-ul unei pagini afectează SEO prin:

  • Îmbunătățește user experience
  • Este un factor de rank în motoarele de căutare
  • Ajută userii și motoarele de căutare să înțeleagă despre ce este conținutul de pe pagină

Iar, atunci când creezi un URL pentru o pagină a site-ului, este util să iei în considerare următoarele lucruri:

  • Include un cuvânt cheie principal
  • Foloseșteliniuțepentruaseparacuvintele
  • URL trebuie să fie scurt și simplu și să descrie conținutul paginii

 

Technical SEO

optimizare seo Technical SEO

Partea tehnică a SEO este puțin mai complicată, dar poate aduce rezultate bune, elementele tehnice fiind următoarele:

  • Robots.txt
  • Canonicalization
  • Protocoale
  • Redirect codes
  • Site speed

 

1. Robots.txt

Robots.txt este un file de tip text care oferă instrucțiuni motoarelor de căutare despre cum să facă crawl paginilor site-ului tău.

 

2. Canonicalization

Canonicalization sau canonical tag este un element HTML folosit de motoarele de căutare pentru a înțelege mai bine conținutul duplicat.

De exemplu, dacă ai două versiuni ale aceleiași pagini, cu exact același conținut, dar în secțiuni diferite ale site-ului tău, și ambele versiuni au primit link-uri de pe alte site-uri, care este versiunea arătată de Google în căutări?

https://www.website-pantofi.com/pantofi-bărbați/nume-pantof

https://www.website-pantofi.com/nume-pantof

Pentru a evita această problemă, te folosești de un canonical tag prin care indici motoarelor de căutare care pagină este preferată în căutări. Află mai multe despre canonicalization direct de la Google, de la Yoast sau de la The SEO Guy.

 

3. Protocol

Protocolul unui URL indică browser-ului cum să preia informația de pe acea pagină. Protocoalele pot fi de tipul HTTP (Hypertext Transfer Protocol), HTTPS (HTTP Secure), FTP (File Transfer Protocol).

Dacă ai un website/magazin online, recomandarea noastră este să folosești un protocol de tip HTTPS pentru a indica persoanelor că pot introduce date (cum ar fi datele cardului sau cele personale) într-un mediu sigur.

 

4. Redirect codes

Redirect codes se referă la redirecționarea userilor și a motoarelor de căutare spre un alt URL decât cel pe care s-a dat click. Printre motivele pentru care ai vrea să folosești coduri de redirect sunt:

  • Ai un URL stricat și vrei să trimiți persoanele pe un nou link
  • Ai schimbat numele domeniului
  • Ai șters o pagină
  • Pagina respectivă s-a mutat într-o nouă locație

Află mai multe despre redirect codes de pe blogul Semrush.

 

5. Site speed

Viteza site-ului este un alt element valoros în ceea ce privește optimizarea pentru motoarele de căutare. Dacă un site se încarcă greu, are pagini care nu se încarcă deloc sau oferă o experiență greoaie, utilizatorii nu vor folosi acel site.

Pentru a verifica viteza site-ului, te poți folosi de următoarele tool-uri: Google Page Speed, GTmetrix, Pingdom.

 

Link building pentru optimizare SEO

optimizare seo Link building

SEO este strâns legat de link building, fiind necesare link-uri de calitate care să trimită către site-ul tău. Dacă faci SEO și nu te concentrezi și pe link building, nu vei avea succesul la care te aștepți.

Pentru a face rost de link-uri care să trimită către site-ul tău, ai câteva opțiuni:

  • Cauți site-uri care trimit link-uri către home page-ul competitorilor tăi
  • Dacă vinzi produse care nu sunt făcute de tine, încearcă să ajungi pe pagina producătorului. În exemplul nostru, dacă vindem pantofii produși de firma Pantofi România, putem să îi contactăm pentru a ne pune pe site-ul lor la o rubrică ”De unde poți cumpăra”
  • Găsește persoane care au făcut review pentru produse oferite de competitori sau similare cu produsele tale
  • Guest post pe alte bloguri

 

Dar de câte link-uri ai nevoie și cum faci rost de ele?

Pentru apărea la fel de sus în căutări precum competitorii tăi, vei avea nevoie de un număr similar de link-uri care să trimită către website-ul tău. Pentru a calcula numărul de link-uri de care ai nevoie, poți urma acești pași:

  1. Alege un topic pentru care vrei să fii cunoscut. În cazul nostru, pantofi barbati.
  2. Caută în Google după acel topic.
  3. Ia primele 10 rezultate și vezi câte link-uri trimit către ele printr-un tool care verifică asta. Te poți folosi de un backlinks checker de la ahrefs.
  4. Calculezi numărul mediu de link-uri care trimit către competitorii tăi.

După ce ai calculat numărul mediu de link-uri de care ai nevoie, poți începe să lucrezi la a face rost de acele link-uri. Iar, ca să faci rost de acele link-uri, este important ca site-ul tău să aibă conținut de calitate, similar cu celelalte rezultate de pe prima pagină de căutări.

 

Content Marketing pentru optimizare SEO

optimizare seo Content Marketing

Content Marketing se referă la tot conținutul pe care îl faci pentru site-ul tău, fie că vorbim despre blog, infografice, ebook-uri sau tool-uri utile pentru potențialii tăi clienți.

Atunci când scrii conținut pentru blogul tău, e bine să ai în vedere aceste trei direcții:

Scrie o introducere captivantă, care să se conecteze cu cititorul, să promită o soluție pentru problemele lui și care să inspire credibilitate.

Focusează-te pe lizibilitatea textului. Scrie în propoziții și paragrafe scurte, folosește-te de imagini reprezentative și scrie pentru publicul țintă.

Scrie conținut care rezolvă problema user-ului și îi oferă exact ceea ce caută.

O strategie pe care o poți implementa pentru a vedea rezultate este un Pillar Page.

 

Ce este un Pillar Page și cum ajută la o optimizare SEO bună

Un Pillar Page este o pagină de pe site-ul tău care vorbește în detaliu despre un anumit subiect și care primește link-uri de la alte pagini de pe site-ul tău.

De exemplu, pe site-ul nostru avem următoarea pagină pillar, care oferă informații valoroase despre un anumit subiect și vorbește în detaliu despre acel subiect:

website-pantofi.ro/blog/Articol-Pillar

În continuare, vom crea mai multe articole care vorbesc, în parte, despre anumite puncte atinse în pagina pillar și care vor trimite către această pagină printr-un hyperlink.

Astfel, website-pantofi.ro/blog/Articol-Pillar, va primi link-uri de la:

website-pantofi.ro/blog/Articol1

website-pantofi.ro/blog/Articol2

website-pantofi.ro/blog/Articol3

website-pantofi.ro/blog/Articol4

website-pantofi.ro/blog/Articol5

website-pantofi.ro/blog/Articol6

website-pantofi.ro/blog/Articol7

website-pantofi.ro/blog/Articol8

 

Astfel, poți crea o strategie de conținut care să se focuseze pe câteva articole de tip pillar și mai multe articole care să trimită spre articolele pillar, creând astfel o arhitectură a site-ului formată din grupuri importante de topicuri.

 

Concluzie Optimizare SEO

Optimizarea SEO este un proces complex, care durează. De la conținut de calitate, la link building, optimizări și partea tehnică, prin optimizarea SEO poți crește în SERP (Search Engine Results Page) organic.

Deși în acest articol nu am menționat setări mai complexe, cum ar fi structured data sau featured snippets, dacă ești la început de drum, până să ajungi acolo, te poți folosi de acest ghid pentru optimizarea SEO pentru un site bine optimizat, care să se miște repede și să îi ofere utilizatorului exact ceea ce are nevoie.

by Mihai Maris

Mihai este un Content Marketer pasionat de Social Media, SEO, ficțiune scurtă și povești. Atunci când nu scrie pentru ZEA, scrie povești scurte fantasy și horror. Poți să citești materiale scrise de el pe blogurile ZEA sau Blugento, dar și pe blogurile multor clienți și în reviste online și print de Fantasy și Science Fiction.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

©2022 Zéa.ro – Companie Blugento SA. Toate Drepturile Rezervate | Politică Confidențialitate